O papel das plataformas de ensin The Role of Teaching Platforms in the Digital Transformation of Education: A Systematic Review of Institutional Policies and Practices

uma revisão sistemática das políticas e práticas institucionais

Keywords: Teaching Platforms, Digital Transformation, Education, Institutional Policies, Institutional Practices

Abstract

The digital transformation has had a significant impact on the field of education, with teaching platforms playing a crucial role in this process. This research aimed to analyze how teaching platforms assist in the digital transformation of education, focusing on institutional policies and practices. The methodology involved a systematic literature review covering a specific time period, seeking to identify the policies adopted by educational institutions and the practices implemented through teaching platforms. The results provided recommendations to guide educational institutions in the effective adoption of teaching platforms and the leveraging of the benefits of digital transformation in education.

Author Biographies

Philipe Lage Augusto Rodrigues, Universidade Fumec
Mestrando em Tecnologia da Informação e Comunicação e Gestão do Conhecimento
Renata de Souza da Silva Tolentino, Universidade FUMEC
Doutora em Administração
Amanda Damasceno de Souza, Universidade FUMEC
Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento

References

AGARWAL, R.; GAO, G.; DESROCHES, C.; JHA, AK A transformação digital da saúde: situação atual e o caminho a seguir. Pesquisa em Sistemas de Informação , v. 21, n. 4, p. 796-809, 2010. https://doi.org/10.1287/isre.1100.0327.

BATES, T. Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning. Tony Bates Associates Ltd, 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei nº 9.394/96). Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.html

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB: Comentada. Brasília, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/lei-de-diretrizes-e-bases-da-educacao-nacional-ldb

CURY, C. R. J. Educação e política no Brasil: O papel do Congresso Nacional na legislação educacional. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

DAVENPORT, T. H. . The digital transformation playbook: Rethink your business for the digital age. Columbia University Press, 2018

DRESCH, A., LACERDA, D. P., ANTUNES JÚNIOR, J. A. V. A. Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Bookman Editora, 2015.


EBY, F., ALMEIDA, M. A. V. DE, MAIA, N. A., ZAIDE, M. C. História da educação moderna: teoria, organização e práticas educacionais. Cortez Editora,2016.

EDUCAÇÃO DO FUTURO. Moodle vs Google Classroom: qual a melhor plataforma para a sua escola?. Disponível em: https://educadordofuturo.com.br/google-education/moodle-vs-google-classroom/. Acesso em: 08/07/2023.

FARIA, Denilda Caetano; NUNES, Suzana Gilioli da Costa. A docência na educação a Distância. Humanidades e Inovação, v. 7, n. 8, p. 258-269, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2172 Acesso em: 09 Jul. 2023

GABARDO, P., QUEVEDO, S. R. P. DE, ULBRICHT, V. R. Estudo comparativo das plataformas de ensino-aprendizagem. In Anais do Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sul.2018.

HEINZLE, Marcia Regina Selpa; PEREIRA, Pablo. Políticas de internacionalização em universidades fundacionais: produção intelectual, intercâmbio, currículo e internacionalização integral. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, p. e0233354, 2023.

MALLMANN, E. M., NOBRE, A. M. F. Um canal aberto no ensino superior? MOOC e REA no mundo digital. In: Anais do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2019.

MOREIRA, Simone de Paula Teodoro; SOUZA, Wanderson Gomes de; MOREIRA, Alessandro Messias; PORTUGAL JUNIOR, Pedro dos Santos. Ética: implicações na educação a distância. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, 2018. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/716 Acesso em: 09 Jul. 2023.

NARDI, E. L., LAGARES, R.;BEARZI, A. E. Regulação por Resultados e Reconfigurações em Arranjos Institucionais Endereçados ao Governo Democrático da Educação, 2023.

NUNES, Moema Pereira; MALAGRI, Claudia Alba Natali. O estado da arte sobre transformação digital e blended education. Educação & Sociedade, v. 44, p. e274155, 2023.

OLIVEIRA, J. L. S.; ALMEIDA, M. E. B. Tecnologias na educação: análise das práticas pedagógicas. Revista Tecnologias na Educação, v.9, n.18, p. 193-208.2020.

RÊGO, Ana Paula Monteiro; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo; COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo. Cuidados éticos nas interações síncronas no contexto das aulas on-line. Educar em Revista, v. 39, p. e82903, 2023.

SANTOS, V. R.; SOUZA, D. M. A mediação pedagógica como estratégia de aprendizagem significativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v.20, n.2, 39-48.2018.

VERHOEF, P.C; et al. Transformação digital: uma reflexão multidisciplinar e agenda de pesquisa. Journal of Business Research , v. 122, p. 889-901, 2021.
Published
2024-01-26
How to Cite
Rodrigues, P. L. A., Tolentino, R. de S. da S., & Souza, A. D. de. (2024). O papel das plataformas de ensin The Role of Teaching Platforms in the Digital Transformation of Education: A Systematic Review of Institutional Policies and Practices. EDUCTE | Revista Científica Do Instituto Federal De Alagoas, 15, 37-50. Retrieved from https://periodicos.ifal.edu.br/educte/article/view/2089
Section
Artigos